Hazır giyimde alarm: Trikoda ihracat yüzde 60 düştü
Triko ihracatında geçen yıl başlayan düşüş, nisan ayında tarihin en düşük seviyesine geriledi. Bölümün ihracatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 66 azalırken, söz konusu oran ciroda yüzde 45,63, ölçekte yüzde 60 olarak gerçekleşti. TRISAD Lideri Balkuv, “Resmen batıyoruz” dedi.
Ekonomim’den Yener Karadeniz’in haberine göre, genel olarak hazır giyimin en pahalı alt kategorilerinden biri olan triko sektöründe nisan ayının en kötü ayı yaşandı. Reyon ihracatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 66 azalırken, ciroda yüzde 45,63, büyüklük olarak yüzde 60 azaldı. Türkiye Triko Sanayicileri Derneği (TRİSAD) Genel Başkanı Mustafa Balkuv, geçen yıl ağustos ayından bu yana kesilen ihracattaki düşüşün devam ettiğini belirtti. Ağır hizmet kategorilerinden biri olan trikoda artan personel maliyetlerinin rakip ülkelere göre fiyat farkını yüzde 40’a kadar artırdığını vurgulayan Balkuv, düşen talep nedeniyle kapasite kullanım oranlarının yüzde 40’lara kadar gerilediğine dikkat çekti. . Balkuv, sektörde işten çıkarmalar yaşandığını vurgulayarak, “Resmi olarak batıyoruz” dedi.
RAKİPLERLE FİYAT FARKI YÜZDE 40’A ULAŞTI
2 bine yakın firmanın faaliyet gösterdiği triko sektörü, 350 milyonu ihracat pazarı olmak üzere yıllık 500 milyon adet üretim kapasitesine sahip. Salgın sonrası artan talep nedeniyle tam kapasite çalışan departman 1.5 yıllığına 3-4 ay sonra sipariş almaya başladı. Ancak rüzgar geçen yıl prestijine karşı döndü. Çin’in yeniden oyuna dönmesi, Türkiye’de navlunların gerilemesi ve artan maliyetlerin yanı sıra döviz kurlarının düşük seyretmesi nedeniyle sipariş alamamaya başladıklarını belirten Mustafa Balkuv, “Geçen yıl ağustos ayından sonra ihracat gerilemeye başladı. reddetmek. İşlerin en yoğun olduğu 10, 11 ve 12. aylarda fabrikalarımızı kapattık. İşçilerimizi izne gönderdik. Neyle nasıl rekabet edeceğiz? Seçim sonrası kurda bir miktar artış oluyor ama bu kur ve bu maliyetlerle rekabet etmek mümkün değil. Rekabet ettiğimiz ülkeler bizden yüzde 40 ucuzladı” dedi. Bunun önemli bir istihdam kaybına yol açtığını anlatan Balkuv, “Bu gidişat birçok şirketin kapanmasına neden olacak. Batıyoruz. Bu tartışılacak bir tablo değil. Sonuçlar belli, sebepler belli. İleriyi göremiyoruz. En azından bunu sağlayacak orta vadeli bir ekonomi ve ihracat politikası belirlenmeli.”
İHRACAT MALİYETİ KG BAŞINA 26 DOLARA YAKLAŞIYOR
Balkuv’un verdiği bilgilere göre triko uzmanlık gerektiren çok özel bir iş ve değerli bir yatırım. Aynı zamanda başka bir alt kategoride 10 bin eser alınırken triko atölyesinde bu sayı bini buluyor. Bu sebeple ilahiyatın konusu olan eserler, el işçiliğinin ağır olduğu eserlerdir. Bu da diğer kategorilere göre daha yüksek personel maliyetlerine ve kg başına ihracat maliyetinin artmasına neden olmaktadır. Hazır giyim faslında kg başına ihracat değeri 16-17 dolar seviyesindeyken bu rakam trikoda 26 dolar sınırını baz alıyor.
GEÇEN YIL 2.6 MİLYAR DOLARLIK İHRACAT İMZALARI OLDU
Geçen yıl 2,6 milyar dolar olan ihracat rakamına bu yıl ulaşmanın zor olduğunu belirten Mustafa Balkuv, “Önümüzdeki aylarda düşüş oranının düşmesini bekliyoruz ama geçen yılın rakamlarına ulaşmak zor. yıl. Bir sezon kaybettik. Sezon 4-5 ay içinde bitecek” dedi.